KOMIK LISA

KOMIK LISA
KOMIK

Monday, September 3, 2012

Kisah Perjalanan Kerjaya Aku...Bab 1

Assalamualaikum kepada semua yang sudi melayari masuk ke blog aku ni. Dah hampir setahun rupanya aku tak update blog ni.. Atas sebab malas, sibuk, dan bermacam masalah lagi yang menyelubungi diri ini. Dan hari ini 4 September 2012 bersamaan dengan 17 Syawal 1433 Hijrah , tergerak hati ini nak bercerita kat blog ni. Hari ini aku nak berkongsi cerita dengan semua tentang masa lalu aku dari waktu mula aku menceburkan diri sebagai pelukis ni. kalau nak bercerita pasal sejarah hidup kena mula dari lahir pulak,jadi biar lah aku bercerita tentang perjalanan kerjaya aku saja. Dari kecil aku didedahkan dengan majalah kartun oleh maksu aku (sekarang ni menetap di Sarawak). Oleh sebab dulu dia ni tinggal sekali dengan keluarga aku, jadi aku agak rapat la dengan dia. Asal dia balik bercuti dari kampung, mesti dibeli majalah Gila-gila untuk dibaca didalam bas ekspres (kononnya..padahal nak baca dalam bas ni sebenarnya boleh buat kepala pening). Jadi bila sampai saja dirumah aku mesti tanya ada beli majalah kartun tak. Maksu aku ni tau aku memang minat baca majalah tu. Dipendekkan cerita, aku memang minat membaca kartun dan bercita-cita nak jadi kartunis seperti Ujang, Cabai, Li.., Ambo dan ramai lagi kat majalah Gila-gila tu lah.Dari situ aku mula meniru karektor yang ada di dalam majalah tu. Siap buat cerita sendiri dengan mencampurkan karektor tu semua dalam satu cerita yang aku reka sendiri (sayangnya aku tak simpan semua artwork tu). Dan disebabkan minat yang mendalam dan boleh meniru kartun dalam majalah tu, mak aku menyarankan aku supaya pergi menuntut ilmu di Bengkel Gila-gila yang dikelolakan oleh allahyarham Rejabhad (ramai kartunis yang berguru dengan arwah penghulu Gila-Gila ni). Dan secara kebetulan memang terdapat iklan di surat khabar tentang bengkel yang dianjurkan. Lupa pulak nak cerita, waktu ni aku dah berusia 14 tahun. Jadi disebabkan peluang yang dah ada, aku pun pergi seorang diri dengan berbekalkan pen Kilometriko kaler hitam dan sebatang pensel. Waktu ni takde lagi LRT, aku naik bas Len Seng(dah tak ada lagi kot kat KL ni) dari rumah di Wangsa Maju dan turun di Chow Kit. Kemudian naik pulak bas mini menuju ke Bangsar.

No comments: